تبلیغات
یاغــــــــــــمور - اینم دررباره عطر و ادکلن
تقریبا دنیایی از همه چیز ---= عاشق اویم که همه عاشـــق اویند.=---

اینم دررباره عطر و ادکلن

چهارشنبه 14 بهمن 1388 01:11 ب.ظ

نویسنده : محسن محمودی

بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه برای باكلاس بودن باید عطر و ادكلن‌های گران‌قیمت بخرند چون مرغوب‌تر و خوش‌بوترند. این فكر از جهاتی غلط است. هر كسی می‌تواند با هزینه‌‌ای اندك عطر مناسب خود را بخرد كه از آن راضی باشد. عطر یا ادكلن مرغوب و گران‌قیمت هم خوب است اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد. یكی از آشنایان عطر بسیار گران‌قیمتی خریده بود كه به شدت پز قیمتش را می‌داد اما وقتی آن را به خودش می‌زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واكنش پوست شماست كه ملاك است نه جیب شما!


این شاید نكات مفیدی در این زمینه باشد. مطمئناً دیدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادكلن عوض خواهد شد.

 

 چرا گفتیم سازگاری با بدن شما؟ عبارت دقیق‌تر «سازگاری با پوست شما»ست. باز هم بسیاری از مردم طرز استفاده غلطی از ادكلن و عطرها دارند: آنها را به لباس خود می‌زنند! نمی‌دانم شاید عطرهایی مخصوص لباس هم وجود داشته باشد ولی مساله این است كه عطر باید روی پوست جواب بدهد. ما دكتر پوست نیستیم ولی به تجربه بیشتر ما دریافته‌ایم كه پوست افراد با یكدیگر متفاوت است. شاید بوی بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابر این هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واكنش‌های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است.

 

 عطرها چه بویی دارند!؟ ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده كنیم: «شیرین»، «تلخ»، «ترش». چند رده‌بندی‌ دیگر مانند انواع رایحه‌ی گل‌ها یا میوه‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شكلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه‌ی «سرد» و «گرم» ساده‌ترین معیارهای ما برای شناسایی عطرها هستند. (شور!؟ عطر شور كجا بود؟) علاوه بر صفات «تند» و «ملایم» شاید بشود صفت‌های «سنگین» یا «سبك» را هم به كار برد.

برخی از عطرها تركیبی از این سه رایحه به اضافه‌ی سردی و گرمی هستند مثلاً: عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت‌های مختلف.

 

 چه فایده‌ای دارد شناسایی این بوها!؟ خب چندین فایده! اولی این كه عطر را آگاهانه انتخاب می‌كنید و دوم این كه ذائقه‌ی بویایی خود و مكانی را كه از آن عطر استفاده می‌كنید می‌توانید تعیین كنید و حتی ذائقه‌ی دوستان و نزدیكان‌‌تان را شناسایی كنید و عطر مناسب به آنان هدیه بدهید و بعد این كه دوست‌تان را كه بوی آب پیاز می‌دهد متوجه كنید كه پول به تنهایی خوشبویی نمی‌آورد!

 

 عطرهای گرم و شیرین و تلخ = مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر

عطرهای سرد و تلخ یا ترش = مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه

عطرهای تند از هر نوع = برای میهمانی‌ها و مجالس

نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌ی بویایی شما دارد.

 

 اصلاً عطر چیست و ادكلن كدام است؟ میزان در شناسایی عطر 40% است. همان طور كه طلای 18 تا 24 عیار یا نقره 80 تا 100 مرغوب تا خالص خوانده می‌شود، معیار عطر نیز 40% است یعنی از عصاره‌ (اسانس، جوهره) به دست آمده 40% عطر خالص باشد ومابقی آن آب و الكل و دیگر افزودنی‌ها كه آن خالص‌ترین و گران‌ترین عصاره‌هاست. حالا معیاربندی عطرها از همین میزان غلظت شروع می‌شود:

- 20 تا 40% عطر مرغوب تا خالص یا Perfum

- اگر عطری بین 10 تا 20% از این مواد معطر را داشته باشد به آن می‌گویند: عطر یا اودوپرفیوم Eau de perfume

- اگر بین 5 تا 10% مواد معطر باشد به آن می‌گویند Eau de toilette اودوتوالت

- اگر 2 تا 4% داشته باشد به آن می‌گویند Eau de cologne اودوكلن یا ادكلن

و این بود فرق عطر با ادكلن كه البته روی شیشه‌ی آنها با علامت FL.OZ نوشته شده كه هر كدام در چه رده‌ای هستند و این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت و كیفیت یك ادكلن ندارد. ادكلن و اودوتوالت نیز فرق چندانی از نظر مصرف با هم ندارند و اینجا فقط یك طبقه‌بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادكلن می‌گوییم.

 

 به نام‌های معروف زیاد توجه نكنید. اگر چه ادكلن‌های معروف و محبوب بسیار خوبی پیدا می‌شوند ولی چه بسا یك عطر یا ادكلن كمتر معروف از نظر تجاری، موجب رضایت شما شود. تقریباً در بازار ایران هم اینك به حدی نمونه‌های بدلی و تقلبی از مارك‌های معروف ساخته شده كه تشخیص آن واقعاً دشوار است. مگر این كه به فروشنده كه باید خود كارشناس باشد، كاملاً اطمینان داشته باشید كه مثلاً ادكلن محبوب شما به جای فرانسه در یكی از كارگاه‌های زیرزمینی دوبی یا پاكستان پر نشده باشد!

 

 شما می‌توانید طبق سلیقه یا ذائقه‌ی بویایی خود انتخاب كنید كه چه نوع عطرهایی را می‌پسندید آیا عطرهای گیاهی با منابع گل‌ها و درختان و صمغ درختان و دانه‌ها و میوه‌ها را دوست دارید یا عطرهای با منابع حیوانی نظیر مُشك كه از آهو گرفته می‌شود یا عنبر كه از نهنگ عنبر به دست می‌آید یا منابع و فرآورده‌های آلی و نفتی. به كلمات و نوع رایحه‌ای كه معمولاً روی جعبه یا شیشه‌ها نوشته می‌شود بیش از زیبایی و ظاهر شیشه توجه كنید.

 

 وقتی به عطرفروشی رفتید هر بار بیش از دو سه نوع عطر را امتحان نكنید چون بعد از چند دقیقه شامه‌ی شما از تشخیص میزان احساس‌تان نسبت به عطرهای آخری عاجز می‌شود. تازه سگرمه‌های عطرفروش را كه جعبه‌ی سی چهل عطر و ادكلن را برای شما بازكرده و روی پیشخوان گذاشته نمی‌بینید!؟

 

 یك چیز جالب بر اساس تجربه شخصی دریافته‌ام كه شاید به طور كامل صدق نكند اما در بسیاری موارد این طور به نظر رسیده است كه افراد مایل به چاقی یا چاق یا افرادی كه غذاهای گرم و شیرین و یا بستنی و شیرینی‌جات را دوست دارند به عطرهای شیرین و افراد لاغر یا كسانی كه به غذاها و خوراكی‌های تند و شور و ترشی‌جات علاقه دارند به عطرهای سرد و تلخ بیشتر تمایل دارند. شاید برمی‌گردد به ارتباط بویایی و چشایی و نزدیكی این دو.

 

 گفتیم عطر باید روی پوست جواب بدهد. دقیقاً كجا؟ چند نقطه از بدن هست كه دارای نبض است: پشت گوش‌ها در قسمت زیر آن و كناره‌های بینی و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست ولی سعی كنید به گردن نزنید چون پوست گردن مقداری حساس است. همان كناره‌های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث می‌شود كه رایحه‌ی عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و كنار قوزك پا نیز دقت كنید آنجا نیز یك نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشك است می‌توانید قبلاً از كرم‌ یا لوسیون‌ استفاده كنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود.

 

 یك قلق یا تجربه‌ی جالب به شما بگویم. لازم نیست حتماً با عطر دوش بگیرید. اگر می‌خواهید میزان پایداری عطرتان بیشتر باشد، بعد از این كه مقداری به پوست‌تان زدید، كمی منتظر بمانید تا خشك شود و جذب پوست شود و بعد یكی دوبار دیگر به همین ترتیب انگار كه بخواهید چند لایه روی هم بكشید این كار را تكرار كنید. این‌طور مواد معطر بیشتر جذب پوست می‌شود. در حقیقت الكلی كه به عطر اضافه می‌شود عطر را با خود متصاعد كرده و موجب پخش شدن آن در فضا می‌شود.

 

 در گرما یا تابستان از عطرهای سرد و به میزان بیشتر استفاده كنید. الكل موجود در ادكلن‌های مختلف در گرما سریع تبخیر می‌شود. احساس خنكی و سردی عطر نیز برای دیگران خوشایند است.

 

 سعی كنید اسپری و ادكلن‌ها تا حد امكان به موی سر شما نپاشد. آن طور كه می‌گویند و احتمالاً درست باشد برخی تركیبات موجود در آن ممكن است باعث سفیدی زودرس موی سر شما شود.

 

 شیشه‌های عطر و ادكلن خود را پشت پنجره و جلوی نور آفتاب قرار ندهید. مخصوصاً اگر شیشه‌ی آنها شفاف و سفید یا غیررنگی است.

 

 یك توصیه‌ی شخصی كه اگر دوست داشتید جدی بگیرید: همیشه سعی كنید یك یا حداكثر دو نوع عطر یا ادكلن مخصوص به خود داشته باشید. وقتی احساس كردید آن یك یا دو نوع عطر به شما سازگار بودند و خودتان و دیگران از آن راضی بودید، سعی كنید آن عطرها را به عنوان «شاخصه» یا معرف و یكی از نشانه‌های شناسایی خود حفظ كنید و تنها از آن استفاده كنید. این پرستیژ خاصی به شما می‌دهد و ضمن آن استفاده گوناگون از عطر و ادكلن‌های مختلف زیاد خوشایند نیست و حتی شاید برخی از آنها با پوست شما سازگار نباشد.

 

 چطور و از كجا بفهمیم عطری كه استفاده كردیم خوب است؟ خب بپرسید! از دوستان و نزدیكان. ولی این نكته را داشته باشید كه معمولاً اگر عطری نزد دیگران خوشایند باشد خودبخود نزدیكان یا دوستان از شما خواهند پرسید: این ادكلن یا عطر شما چیه؟ احساس خوشایند آنها را در نظر داشته باشید. معمولاً بیشتر افراد عطرهای ملایم را می‌پسندند تا عطرهای تند.

 

 از همان ادكلنی كه همیشه استفاده می‌كنید اسانس یا عطر آن یا اشانتیون‌های آن را بگیرید و همیشه در سفر یا جاهای مختلفی كه رفتید همراه خود داشته باشید. اصلاً می‌توانید تست ادكلن‌های مختلف روی پوست‌تان را به جای خرید شیشه‌های بزرگ از همین اشانتیون‌های كوچك و ارزان‌قیمت شروع كنید و  لازم نیست شیشه‌ی بزرگ صد سی سی و گران قیمت یا یك خمره یا یك بشكه بزرگ بگیرید كه بعداً متوجه شوید به درد نمی‌خورد!




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -